تکنولوژی DNR و 3DNR روشی برای ارتقا کیفیت تصویر دوربین مداربسته

ـکنولوژی 3DNR

تکنولوژی DNR و 3DNR در دوربین‌های مداربسته باعث بهبود عملکرد این سیستم‌ها می‌شوند. این قابلیت‌ها با حذف سیگنال‌های مخرب، از بین بردن نویز تصویر و برفک‌های تشکبل شده بر روی آن، کیفیت تصاویر خروجی را افزایش می‌دهند. این قابلیت به بالا رفتن کیفیت تصاویر ضبط شده در شب نیز بسیار کمک می‌کند. تکنولوژی 3D DNR حالت ارتقا یافته DNR است.

 

تکنولوژی DNR چیست؟

Digital Noise Reduction یا کاهنده نویز دیجیتالی در واقع یک سیستم نرم افزاری دیجیتال است که بر روی کیفیت تصاویر اثر می‌گذارد. در واقع تکنولوژی DNR قابلیتی کاربردی برای ارتقا عملکرد دوربین مداربسته است. این تکنولوژی باعث حذف تمامی نویز‌ها و از بین رفتن نقاط سفید (برفک) ایجاد شده بر روی تصویر می‌شود. قابلیت DNR همانند تکنولوژی WDR به بهینه شدن تصاویر کمک می‌کند.

 

دوربین مدار بسته همانند اکثر دستگاه‌های الکتریکی، گیرنده سیگنال و نویز‌های محیط اطراف یا مدار داخلی خود است. این نویز‌ها بر روی عملکرد سیستم اثر می‌گذارند و باعث افت کیفیت یا تار شدن تصاویر می‌شوند. در نتیجه این فرایند، عملکرد سیستم مداربسته دچار اختلال شده و مشکلات ثانویه‌ای را ایجاد می‌کند. شرکت‌های تولیدکننده دوربین مداربسته با اضافه کردن قابلیت DNR باعث از بین رفتن این نویزها و بالا رفتن قدرت آنالیز تصاویر شده‌اند.

 

نحوه عملکرد تکنولوژی DNR

قابلیت DNR از روش مقایسه فریم‌ها با هم، نویز تصاویر را حذف می‌کند. بدین صورت که DNR همه فریم‌ها را با فریم قبلی مقایسه کرده و در صورت وجود نویز یا هر گونه اختلال، آن را برطرف می‌کند. با این روش دیگر هیچ گونه نقص یا افت کیفیتی در تصاویر وجود نخواهد داشت.

به طور مثال در سمت چپ عکس پایین یک پارکیینگ را مشاهده می‌کنید که دوربین‌های مداربسته آن فاقد تکنولوژی DNR هستند. برفک‌های ایجاد شده بر روی تصویر مانع از دیدن جزئیاتی مثل پلاک ماشین‌ها یا شخص در تصویر شده است. اما در سمت راست تصویر می‌توان عملکر تکنولوژی DNR را به خوبی درک کرد. حذف نقاط سفید، افزایش وضوح تصویر و  تشخیص دقیق رنگ‌ها از فواید این تکنولوژی کارآمد است.

 

مقایسه تصاویر با DNR و بدون آن

 

تکنولوژی 3DNR چیست؟

DNR و 3DNR هر دو یک تکنولوژی مشابه در دوربین‌های مداربسته هستند. 3DNR حالت پیشرفته‌تر قابلیت DNR است و نویز تصویر کمتر و عملکرد بهتری دارد. این تکنولوژی همزمان از دو روش تصحیح فریم به فریم تصاویر و کاهش نویز نقطه‌ای (از بین بردن نویز در پیکسل‌ها) استفاده می‌کند. هدف استفاده از این ‌قابلیت‌ها بهبود عملکرد دستگاه و حذف ایرادات آن است. در حقیقت 3DNR کار تکنولوژی DNR را با کیفیت بهتری انجام می‌دهد. این تکنولوزی مناسب بیشتر در دوربین‌های نظارتی با کیفیت مثل دوربین بالت یا بولت کاربرد دارد.

 

مزایای تکنولوژی 3DNR

3DNR مزایای بیشتری نسبت به DNR دارد. این تفاوت‌ها اگر چه محسوس نیستند اما به طور کلی به بهبود عملکرد سیستم کمک زیادی می‌کنند. از جمله این فواید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قابلیت DNR و 3DNR در انواع دوربین‌های آنالوگ و تحت شبکه قابل اجرا است.
  2.  این تکنولوژی، تصاویر را با کیفیت‌ بهتری ذخیره می‌کند. بنابراین با استفاده از این تکنولوژی تشخیص جزئیات تصویر راحت‌تر است.
  3. 3DNR امواج واضح‌تری در مقایسه با DNR ارسال می‌‌کند. همین امر موجب صرفه جویی در فضای هارد می‌شود.
  4. به خاطر کاهش نویز تصویر در هنگام استفاده از تکنولوژی 3DNR، دستگاه ضبط NVR  تمامی حرکات را راحت‌تر تشخیص می‌دهد. استفاده از این تکنولوژی در محیط‌های کم‌نور به تشخیص هر چه بهتر جزئیات کمک می‌کند.

 

نویز‌هایی مخرب برای دوربین مداربسته

زمانی که دمای پردازشگر CCD (حسگر تصویر برداری) در اثر کار زیاد یا گرمای هوا افزایش می‌یابد یا در مواقعی که حجم ذرات گرد و غبار داخل دوربین زیاد می‌شود، بر روی عملکرد قطعات سیستم تاثیر گذاشته و نویز ایجاد می‌کند. این سیگنال‌ها به طور دائم شبیه به نقاط سیاه و سفید در تصاویر ظاهر می‌شوند.

زمانی که دستگاه در معرض امواج رادیویی موجود در محیط قرار می‌گیرد، سیگنال‌هایی به صورت تصادفی باعث ایجاد نویز و اختلال در عملکرد دوربین مداربسته می‌شوند. این نوع از نویز‌ها باعث ایجاد اختلاف در رنگ تصاویر ضبط شده با رنگ محیط می‌شوند و تصاویر را تار و کدر می‌کنند.

 

اختلاف تصاویر در تکنولوژی DNR

 

قیمت دوربین‌های مجهز به تکنولوژی DNR و 3DNR

دوربین‌های مداربسته‌ای که مجهز به تکنولوژی DNR و 3DVR هستند همانند دوربین‌هایی که از قابلیت WDR پشتیبانی می‌کنند، قیمت نسبتا بالایی دارند. اما پرداخت این مبالغ برای افرادی که از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند بسیار مقرون به صرفه است. کسانی که از دوربین‌های نظارتی بدون این تکنولوژی استفاده می‌کنند در هنگام تاریکی محیط با مشکل واضح نبودن تصاویر مواجه خواهند شد. در نتیجه برای رفع این مشکل مجبور به نصب لامپ و منابع روشنایی بسیاری می‌شوند. هزینه نگهداری و خرید این لامپ‌ها در بلند مدت بیشتر از قیمت دوربین مداربسته خواهد شد. بنابراین استفاده از این تکنولوژی برای همه کاربران مقرون به صرفه است.

 

به طور کلی وجود تکنولوژی‌های پیشرفته در دوربین مداربسته و سیستم‌های حفاظتی-نظارتی باعث افزایش قیمت آن‌ها می‌شود. اما نکته قابل توجه این است که استفاده از این تکنولوژی ها باعث کاهش میزان آسیب‌ها و خسارت‌ها خواهد شد. تیم ورادید سیستم از طریق انجام مشاوره قبل از خرید و نصب شما را با قیمت انواع دوربین مداربسته آشنا می‌کند و کمک می‌کند مناسب‌ترین سیستم را انتخاب کنید.

banafshe
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • غزل ۱۸ دی ۱۴۰۰ / ۱:۰۰ ب٫ظ

    سلام این تکنولوژی جدیده؟

  • داود ۱۳ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۵ ق٫ظ

    این که نویز گرفته شه در اصل کار دوربین مدار بسته چه تاثیری داره؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *