همه چیز در مورد انواع دوربین مداربسته ، کاربرد و ویژگی‌ آن ها

انواع دوربین مداربسته

انواع مختلفی از دوربین مداربسته وجود دارد که عملکرد متفاوتی با یگدیگر دارند. اگر به دنبال خرید یک سیستم مناسب و مقرون به صرفه برای منزل یا محل‌کار خود هستید، در ابتدا باید با انواع دوربین‌ها آشنا شوید. برای آشنایی با انواع دوربین می‌توانید جدول انتهای صفحه را مطالعه کنید.

 

انواع دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته بر اساس پارامتر‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. که این دسته‌بندی مربوط به کاربری و ساختار فنی آن‌ها می‌شود. اما به طور کلی متداول‌ترین و کامل‌ترین دسته‌بندی برای سیستم‌های مداربسته تفکیک آن‌ها از لحاظ 4 ویژگی زیر است:

  1. نوع و شکل بدنه
  2. کیفیت تصویر
  3. نوع لنز
  4. تکنولوژی انتقال تصویر

 

نوع و شکل بدنه دوربین

شکل دوربین در تجهیزات مورد نیاز، نوع و محل نصب آن تاثیر زیادی دارد. بسیاری از دوربین‌ها را فقط باید در محل‌های خاصی نصب کرد به همین دلیل شکل ظاهری دوربین‌ مداربسته یکی از مهم‌ترین پارامتر‌ها برای انتخاب آن است. دوربین‌های مداربسته از لحاظ شکل بدنه به 5 نوع تقسیم می‌شوند:

دوربین مداربسته دام یا dome cctv: دوربین دام ظاهر گنبدی شکل دارد و بدنه آن پلاستیکی است. این دوربین‌ها با نام دوربین‌های سقفی نیز شناخته می‌شوند زیرا به دلیل شکل ظاهری، قابلیت نصب در سقف یا کنج دیوارها را دارند. سیستم‌های دام بدنه ضعیفی دارند و مناسب استفاده در فضاهای سرپوشیده هستند. از قابلیت‌های این دوربین می‌توان به تشخیص چهره، شمارش افراد، دید در شب، و استاندارد‌های ضدضربه اشاره کرد.

 

انواع دوربین مداربسته دام

 

دوربین‌ مداربسته اسپیددام یا speed dome: دوربین‌های اسپیددام یا گردشی ظاهری شبیه به دوربین‌های دام دارند و بدنه آن‌ها از فلز یا پلاستیک ساخته‌ می‌شود. این دوربین‌ها در برابر تغییرات جوی و رطوبت بالا بسیار مقاوم‌اند در نتیجه برای استفاده در فضاهای باز نظیر تقاطع‌ها مناسب‌‌اند. این سیستم‌ها از دسته دوربین‌های تحت شبکه هستند و قابلیت‌هایی هوشمندی نظیر tour، pattern، preset، power up action، auto tracking  دارند.

 

انواع دوربین مداربسته اسپید دام

 

 

دوربین مدار بسته باکس یا box cctv: بدنه دوربین باکس به شکل یک جعبه مستطیلی طراحی شده است به همین دلیل با این نام شناخته می‌شود. ویژگی مهم این نسل از دوربین‌ها داشتن لنز مجزا و قدرت زوم بالا است. دوربین باکس (یا دوربین صنعتی) ضد آب نیست به همین دلیل برای محیط‌های باز استفاده نمی‌شود. دوربین مداربسته باکس قادر به استفاده از انواع لنز‌ها از جمله لنز ثابت، متغییر، موتوردار و خودکار است.

 

انواع دوربین مداربسته باکس

 

دوربین مدار بسته بولت یا bullet cctv: دوربین‌های بولت استوانه‌ای شکل‌اند و جنس بدنه آن‌ها فلزی است. این دوربین‌ها با توجه به شکل و ابعاد بزرگشان بر روی دیوار نصب می‌شوند. دوربین بولت به دلیل داشتن بدنه مقام و ضدآب مناسب استفاده در فضاهای باز یا محیط‌های پر رفت‌وآمد هستند. از مهم‌ترین ویژگی این نوع دوربین‌ مداربسته می‌توان به داشتن ویژگی‌های دید در شب، ضدآب و ضدگردوغبار اشاره کرد.

 

انواع دوربین مداربسته بولت

دوربین مداربسته چشم ماهی یا fishaye: دلیل انتخاب نام این دوربین مداربسته شباهت عملکرد لنز آن به چشم ماهی است. لنز تعبیه شده در این سیستم، ساختاری برآمده و شبیه به چشم ماهی دارد. این ویژگی باعث وسیع شدن میدان دید دوربین می‌شود. دوربین‌های مداربسته چشم ماهی باید در سقف و ارتفاع بالا نصب شوند. استفاده از این دوربین‌ها بسیار مقرون به صرفه است زیرا با یک دوربین‌ می‌توان فضای بزرگی را تحت پوشش قرار داد.

انواع دوربین مداربسته چشم ماهی

کیفیت تصویر

کیفیت تصویر از مهم‌ترین پارامتر‌ها برای تشخیص کیفیت انواع دوربین مداربسته است. هر چه کیفیت تصاویر خروجی بیشتر باشد آن دوربین مداربسته با ارزش‌تر است. در حال حاضر کیفیت تصویر دوربین‌های موجود در بازار به شرح زیر است:

  • 1 مگاپیکسل ⇐ 1280 . 720  (HD)
  • 2 مگاپیکسل ⇐ 1920 . 1080 (FULL HD)
  • 3 مگاپیکسل ⇐ 2048 . 1536
  • 4 مگاپیکسل ⇐ 2560 . 1440
  • 5 مگاپیکسل ⇐ 2536 . 1920
  • 8 مگاپیکسل ⇐ 3840 . 2160 (4K)

 

انواع دوربین مداربسته

 

نوع لنز

لنز ثابت یا FIX: مهم‌ترین ویژگی لنز‌های ثابت داشتن فاصله کانونی ثابت است. به بیان ساده‌تر، نمی‌توان زاویه دید دوربین‌هایی با این نوع لنز را به دلخواه تغییر داد. این لنزها مناسب استفاده در میحط‌های غیرحساس مانند: ساختمان‌های مسکونی، شرکت‌های کوچک و محیط‌های کم‌تردد هستند.

لنز متغییر یا Vari-focal: لنز‌های وریفوکال قابلیت تغییر فاصله کانونی را دارند. این لنز‌ها دارای زوم الپتیکال هستند. زوم الپتیکال به بزرگنمایی گفته می‌شود که با تغییر فاصله کانونی لنز به وجود می‌آید. در این نوع بزرگنمایی هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد میزان زوم آن نیز بیشتر خواهد شد.

لنز متغییر خودکار یا Vari-focal-Motorized: لنزهای موتوردار یا موتورآیز قابلیت تنظیم فاصله کانونی و تغییر زاویه دید، از راه دور را دارند. این لنز‌ها به دلیل داشتن موتور نسبت به سایر لنزها، گران قیمت‌تر هستند.

 

تکنولوژی انتقال تصویر

دوربین آنالوگ یا HD: دوربین آنالوگ اولین نسل از انواع دوربین‌های مداربسته است. برای ضبط تصاویر این سیستم از دستگاه DVR استفاده می‌شود. سیگنال‌های آنالوگ باعث انتقال اطلاعات از دوربین به دستگاه ضبط می‌شود. کیفیت تصویر در این دوربین‌ها حداکثر 8 مگاپیکسل است. انواع مختلفی از دوربین‌های آنالوگ وجود دارند که شامل AHD ،HDTVI ،HDCVI و HDSDI می‌شوند. این دوربین‌ها از دوربین‌های IP ارزان‌قیمت‌تر هستند.

 

دوربین تحت شبکه یا IP: دوربین های IP  از امواج دیجیتال در بستر شبکه برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند به همین دلیل کیفیت تصاویر بالایی دارند. دوربین‌های تحت شبکه دارای قابلیت پردازش تصویر و همچنین عملکردهای هوشمند نظیر تشخیص حرکت هستند. این سیستم‌ها برای ضبط تصاویر از دستگاه NVR استفاده می‌کنند. به دلیل امکانات پیشرفته این دوربین‌ها با عنوان نسل جدیدی دوربین‌های مداربسته شناخته می‌شوند.

 

چه نوع دوربین مداربسته ای برای ما مناسب است؟

انتخاب یک دوربین به عنوان بهترین سیستم مداربسته، رفتار منطقی نیست زیرا انتخاب دوربین به نوع نیاز کاربر بستگی دارد. افراد با توجه به شرایط، فضا، بودجه و نیاز واقعی باید مناسب‌ترین دوربین برای مصرف خود را انتخاب کنند. به طور مثال استفاده از یک سیستم هوشمند با بالاترین قدرت زوم برای نظارت خانگی یک انتخاب مناسب و مقرون به صرفه نیست. شما می‌توانید با کمک ورادید سیستم بهترین دوربین مداربسته را انتخاب کنید.

 

 جدول زیر ویژگی‌های مختلف هر کدام از دوربین‌ها را به طور خلاصه شرح می‌دهد.

 

انواع دوربین مدار بسته

 

 

banafshe
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *