دوربین باکس (دوربین صنعتی) متفاوت ترین تجربه در قدرت زوم تصاویر

دوربین مداربسته صنعتی باکس

دوربین مداربسته باکس یا Box CCTV تحولی در سیستم‌های مداربسته به حساب می‌آید. این دوربین‌ها قابلیت استفاده از لنز‌های متفاوت را به صورت جداگانه دارند. این دوربین‌ها برای تنظیم زاویه دید بهترین انتخاب هستند و در بیشترین حالت زوم کیفیت تصاویر را حفظ می‌کنند. سیستم‌های باکس به شکل جعبه مستطیلی طراحی شده‌اند به همین دلیل با نام دوربین باکس شناخته می‌شوند. نام دیگر این سیستم‌های مداربسته، دوربین صنعتی است.

 

دوربین مداربسته باکس

مهم‌ترین ویژگی دوربین باکس استفاده از لنز مجزا بر روی سیستم مداربسته است. این ویژگی به افراد کمک می‌کند تا دوربین مداربسته‌ای را به صورت سفارشی و مطابق نیاز واقعی خود انتخاب کنند. انتخابی بودن لنز دوربین باکس قابلیت استفاده از این سیستم را در اکثر فضاها فراهم کرده؛ محیط‌هایی مثل خانه، کارخانه و سالن‌های همایش. به طور کلی دوربین باکس مناسب استفاده در همه مکان‌های صنعتی و اداری است. در این نوع دوربین مداربسته از حسگر‌های تصویر برداری CCD و CMOS استفاده شده است. این حسگر‌ها باعث عدم افت کیفیت و رزولوشن تصویر در محیط‌های تاریک می‌شوند. دوربین‌های صنعتی قادر به تنظیم نور ورودی و رنگ آن هستند. به همین دلیل در این دوربین‌ها شاهد اختلاف رنگ تصاویر با محیط واقعی و یا وجود نور زیاد نیستیم.

 

دوربین صنعتی BOX مناسب مکان های حساس

قدرت زوم یا فوکوس بالا و زاویه دید گسترده در دوربین‌های صنعتی باعث استفاده تخصصی از این سیستم‌ها شده. این دوربین‌ها در مکان‌هایی که نیاز به حفاظت تصویری دقیق دارند بسیار استفاده می‌شوند. مکان‌های شلوغی مثل فرودگاه یا استادیوم‌ که به دلایلی حفظ امنیت آن‌ها بسیار مهم است نیاز به دوربین‌های صنعتی با کیفیت و قدرت زوم بالا دارند. استفاده از سیستم مداربسته باکس برای نظارت بر اماکن نظامی بسیار کارآمد است. در این مناطق جزئی‌ترین تغییرات نیاز به دقت و پیگیری دارد، با استفاده از قابلیت‌های موجود در دوربین‌ صنعتی می‌توان به حفظ امنیت و آرامش مکان‌های حساس کمک کرد.

مکانی مثل خط تولید یک کارخانه که در آن انسان‌ها و ماشین آلات همزمان حضور دارند محیط خطرناکی به حساب می‌آید. با استفاده از دوربین باکس می‌توان قبل از وقوع حادثه در این مکان متوجه وجود آن شد و از خسارت‌های جانی یا مالی جلوگیری کرد. میحط‌های گفته شده از مهم‌ترین نقاطی هستند که وجود دوربین مداربسته باکس در آن‌ها الزامی است. موارد استفاده از این قابلیت فقط مختص چند مثال بالا نمی‌شود. به طور کلی چنانچه شما نیاز به استفاده از این قابلیت برای هر مکانی مثل خانه یا محل کار خود دارید به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. فقط باید قبل از خرید کردن از نحوه عملکرد آن به خوبی آگاه شوید. دوربین‌هایی مثل انواع دوربین بولت فلزی نیز کاربردی مثل این سیستم‌ها دارند.  فروشگاه تجهیزات امنیتی ورادید با ارائه بهترین مشاوره در این زمینه راهنمای شما برای یک خرید موفق است.

کیفیت دوربین باکس

 

مزیت های دوربین مداربسته باکس

در تصویر بالا عکس‌های سمت راست توسط دوربین‌های معمولی گرفته شده است و عکس‌های سمت چپ توسط دوربین‌های صنعتی. دوربین‌های صنعتی در حالت زوم باعث افت کیفیت تصویر نمی‌شوند. زیرا لنز‌های تعبیه شده در آن‌ها قابلیت فوکوس حداکثری دارند. از این دوربین‌ها برای خواندن پلاک ماشین نیز می‌توان استفاده کرد.

دوربین‌های صنعتی کیفیت تصویر فوق العاده‌ای دارند. در صورت نصب و راه اندازی این سیستم می‌توان به راحتی پلاک ماشین‌ها را خواند یا چهره افراد را از فاصله دور تشخیص داد. با استفاده از این دوربین‌ها جزئی‌ترین حرکات یا تغییرات در تصاویر قابل تشخیص است. وسیع بودن زاویه دید دیگر مزیت دوربین‌های صنعتی است. زاویه دید بسیار گسترده در این دوربین‌ها باعث کنترل و نظارت دقیق بر تمامی نقاط محیط مورد نظر می‌شود. با استفاده از دوربین‌های باکس هنگام تصویر برداری، دیگر به اصطلاح نقاط کور وجود ندارد.

 

محدودیت های دوربین مداربسته باکس

برخی از سیستم‌های مداربسته باکس ابعاد بسیار بزرگی دارند و نصب آن‌ها باعث بهم ریختگی دکوراسیون محیط می‌شود. دوربین‌های باکس قابلیت دید در شب را ندارند. این جمله به معنی غیر قابل استفاده بودن سیستم مداربسته باکس در فضاهای تاریک نیست. این دوربین‌ها با استفاده از سنسورهای پردازنده قوی بدون نیاز به لامپ‌ مادون قرمز توانایی ضبط تصاویر در محیط‌های کم نور را دارند.

دوربین‌های صنعتی ضد آب نیستند؛ در محیط ‌های مرطوب و شرایط بد آب و هوایی مثل گرد و خاک، طوفان و بارش شدید باران کارایی خود را از دست می‌دهند. برای جلوگیری از نفوذ آب و ذرات گرد و غبار به داخل سیستم مداربسته از روکش یا قاب‌های مخصوص استفاده می‌شود. در واقع دوربین‌های صنعتی برخلاف اسمی که دارند به تنهایی مناسب استفاده در محیط‌هایی با شرایط سخت نیستند.

 

کیفیت تصویر دوربین باکس

 

چنانچه در تصویر بالا مشاهده می‌کنید در هنگام بزرگنمایی دوربین‌های صنعتی، بسته به مقدار بزرگنمایی، جزئیات چهره افراد قابل تشخصی است. لنز‌های دوربین باکس قابلیت حفظ رنگ تصاویر ضبط شده را دارد. برای درک بهتر این موضوع رنگ عکس سمت راست و چپ را با هم مقایسه کنید. در لنز‌های 5 مگاپیکسلی که بالاترین کیفیت را در دوربین‌ها دارند جزئیات ریز تصویر مانند وسایل کوچک یا حتی نوشته‌ها قابل تشخیص است.

 

لنز‌های مناسب برای دوربین های صنعتی

لنزثابت یا fix:
لنز‌ ثابت برای تصویربرداری از مسابقات ورزشی استفاده می‌شود. این لنز قسمت‌های متحرک کمتری نسبت به لنزهای زوم دارد به همین علت از نظر ابعاد، کوچک‌تر از آن‌ها است.

لنز متغیر یا Varifocal:
لنز وریفوکال مناسب استفاده در موقعیت‌هایی است که نیاز به قدرت بزرگنمایی بالا در دوربین مداربسته بدون افت کیفیت تصویر است. ویژگی مهم این لنز قابلیت تنظیم زاویه دید است. در نتیجه دوربین‌هایی با این لنز به تغییر مکان یا تغییر زاویه دید احتیاج ندارد.

لنز موتوردار یا Motorized zoom lenz:
لنز‌ موتورایز در سیستم‌های حفاظتی اماکن مهم مثل بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ نصب می‌شود. این لنز قدرت زوم و فوکوس بالایی بر روی سو‌ژه مورد نظر دارد. از لنز موتوردار در دوربین‌های مداربسته آنالوگ نیز استفاده می‌شود.

لنز آیریز خودکار یا AutoIris:
منظور از آیریز تیغه‌های موجود در لنز است که وظیفه تنظیم دیافراگم برای دریافت نور مناسب را دارند. اتو آیریز در دسته بهترین آیریز‌ها قرار دارد و برای لنز دوربین‌های نصب شده در فضا‌های باز استفاده می‌شود. تنظیم خودکار آیریز با توجه به نور باعث وضوح سوژه مورد نظر می‌شود.

 

قیمت دوربین مداربسته باکس

دوربین‌های باکس را چگونه قیمت گذاری می‌کنند؟ کدام مدل دوربین باکس ارزان قیمت است؟ برای پاسخ به این سوالات باید بعضی نکات را در نظر گرفت. دوربین باکس در هنگام خرید فاقد لنز است بنابراین قیمت بالاتری نسبت به سایرین ندارد. تنها چیزی که باعث افزایش قیمت تمام شده آن می‌شود، استفاده از لنز‌های گران قیمت است. هر یک از لنز‌ها با توجه به کارآیی خود قیمت گذاری شده‌اند. اگر قصد خرید دوربین باکس را دارید باید به این نکته توجه داشته باشید که هر چه مگاپیکسل لنز‌ استفاده شده بیشتر باشد قیمت آن افزایش می‌یابد.

banafshe
دیدگاه کاربران
9 دیدگاه
  • hr ۲۶ دی ۱۴۰۰ / ۲:۳۵ ب٫ظ

    سلام شما قیمت هم دارید ؟

  • gha.re ۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۱ ق٫ظ

    دوربین مداربسته از چند شروع میشه ؟

    • msd.sanaie ۱ دی ۱۴۰۰ / ۹:۰۰ ب٫ظ

      با سلام
      در حال حاضر دوربین های AHD از محدوده 200 هزار تومان شروع می شوند که جزو ارزان ترین دوربین ها هستند.

  • سمانه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۹ ب٫ظ

    دوربین های باکس برای نصب کردن تو خونه هم مناسبن؟

  • محمدحسین ۲۴ آبان ۱۴۰۰ / ۶:۴۳ ب٫ظ

    دوربین باکس قیمتش چنده؟

  • SINSIN ۱۹ آبان ۱۴۰۰ / ۹:۵۷ ق٫ظ

    از دوربین باکس چرا نمیشه برای فضای باز استفاده کرد؟

  • غزل ۱۵ آبان ۱۴۰۰ / ۲:۳۲ ب٫ظ

    انواع دوربین مدار بسته خیلی تو دقت کار متفاوتن من یادمه چند سال پیشا تو بدترین شرایط دوربین مدار بستمون سوخت دقیقا زمانی که نباید

  • محمد ۱۳ آبان ۱۴۰۰ / ۲:۰۵ ب٫ظ

    دوربین باکس رو میشه از شما هم تهیه کرد؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *