انواع دستگاه NVR ، کاربرد و عملکرد رکوردر NVR

دساگاه ضبط NVR

دستگاه NVR، دستگاهی برای ذخیره تصاویر و اطلاعات دوربین‌های مداربسته تحت شبکه یا IP است. به طور کلی 4 نوع NVR برای اتصال به دوربین‌های تحت شبکه وجود دارد که در اینجا به طور کامل انواع، ویژگی‌ و نوع عملکرد آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

 

دستگاه ضبط NVR چیست؟

از دستگاه ضبط NVR یا Network Video Recorder برای ضبط و مدیریت تصاویر دوربین‌های تحت شبکه (IP) استفاده می‌شود. برای افزایش کارایی و ثبات این دستگاه از لینوکس یا ویندوز استاندارد به عنوان سیستم عامل دستگاه کمک می‌گیرند. NVR علاوه بر ذخیره اطلاعات قابلیت‌های هوشمندی نظیر شمارش افراد، تشخیص چهره و تشخیص پلاک خودرو را دارد. در واقع عملکرد این دستگاه شبیه به سرور‌های نرم افزاری کامپیوتر است. NVR یک ویدیو رکوردر (به دستگاه‌های ضبط تصاویر، ویدیو رکوردر گفته می‌شود) بسیار انعطاف‌پذیر با مراحل نصب آسان است.

 

ویژگی‌ های دستگاه ضبط NVR

رکوردر NVR یا دستگاه ضبط تصاویر آنالوگ ویژگی‌ و خصوصیات مختلفی دارد. آشنایی با این ویژگی‌ها به انتخاب و استفاده درست از آن کمک می‌کند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

 

تعداد ورودی ها

یکی از دسته‌بندی‌های دستگاه ان وی آر بر اساس تعداد ورودی‌ها یا کانال‌ها انجام می‌شود. منظور از تعداد ورودی یا کانال در واقع تعداد دوربین‌هایی است که می‌توان به یک دستگاه NVR متصل کرد. تعداد این کانال‌های تصویر نباید از تعداد دوربین‌ها کمتر باشد. به طور مثال 16 عدد دوربین را نمی‌توان به ان وی آر 8 کاناله وصل کرد. از طرفی اگر قصد ارتقا سیستم خود را در آینده دارید بهتر است از ابتدا دستگاه NVR با کانال تصویر بیشتری انتخاب کنید تا مجبور به تعویض رکورد نشوید. دستگاه ان وی آر 5 نوع ورودی دارد که به ترتیب شامل:

 

4 کانال: این دستگاه ضبط، برای پشتیبانی از دوربین‌هایی که در محیطی با حساسیت کم نصب می‌شوند مناسب است. محیط‌هایی مثل فروشگاه، منازل و پروژه‌های کوچک. دستگاه ان وی ار 4 کاناله برای متصل شدن به دوربین‌ها به نرم افزار یا سخت افزار خاصی نیاز ندارد.

8 کانال: این دستگاه عملکردی مشابه با دستگاه 4 کاناله دارد. تنها تفاوت آن نسبت به ان وی آر 4 کاناله قابلیت اتصال 8 ورودی به دستگاه است.

16 کانال: این دستگاه قابلیت پشتیبانی همزمان 16 دوربین را دارد. محیط‌های بزرگ اداری یا حتی منازل بسیار بزرگ که نیاز به تعداد زیادی دوربین دارند باید از این دستگاه استفاده کنند.

32 کانال: دستگاه NVR با 32 کانال ورودی، مناسب استفاده در محیط‌هایی پر رفت و آمد مانند ایستگاه‌های قطار است. این دستگاه با توجه به تعداد دوربین‌های متصل به آن ممکن است نیاز به فضای ذخیره‌ساز بزرگتری داشته باشد.

128 و 256 کانال: این تعداد از دوربین‌ها برای مصارف غیرحساس کاربرد ندارند و بیشتر اوقات در محیط‌های بزرگ صنعتی یا نظامی استفاده می‌شوند.

 

دستگاه NVR

 

کیفیت تصاویر ضبط شده

کیفیت ضبط تصاویر در کانال‌های دستگاه NVR با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال در یک ان وی آر 16 کاناله می‌توان 8 دوربین 2 مگاپیکسلی در 8 کانال نصب کرد و 8 کانال باقی مانده را به دوربین 5 مگاپیکسلی متصل کرد. لازم به ذکر است دستگاه NVR باید کیفیت بالاتری نسبت به دوربین‌های متصل به آن داشته باشد. در این صورت چنانچه دوربین‌ها تعویض شوند یا ارتقا پیدا کنند، نیازی به دستگاه ضبط جدید نیست. این موضوع برای دستگاه DVR نیز صادق است.

 

رزولوشن دستگاه

مدل‌های مختلف دستگاه NVR رزولوشن مختلفی برای ضبط تصاویر دارند. به عبارتی در هر دستگاه میزان رزولوشن با دستگاه دیگر فرق می‌کند. به طور مثال دستگاهی با رزولوشن 5 مگاپیکسل نمی‌تواند از دوربینی با روزلوشن 8 مگاپیکسل پشتیبانی کند و تصاویر ضبط شده در آن کیفیت 5 مگاپیکسلی خواهند داشت. بنابرای می‌توان گفت دستگاه NVR از مهم‌ترین تجهیزات دوربین مداربسته است که توانایی ثبت اطلاعات دوربین‌ها تا رزولوشن مشخصی را دارد.

 

تعداد هارد در دستگاه

دستگاه NVR قادر به پشتیبانی از تعداد مشخصی هارد دیسک یا فضای ذخیره‌سازی اطلاعات است. به طور کلی NVR از تعداد هارد‌های 1، 2، 4، 8 و 16 پشتیبانی می‌کند. همچنین برخی از دستگاه‌های ضبط NVR قابلیت پشتیبانی از هاردهای اکسترنال را دارند.

خروجی تصاویر

در دستگاه NVR خروجی‌هایی برای مشاهده تصاویر و ویدیو‌های ذخیره شده قرار داده شده است. این خروجی‌ها انواع مختلفی دارند مانند خروجی HDMI، خروجی VGA (این خروجی‌ به منظور اتصال به مانیتور تعبیه شده است) و خروجی LAN که برای انتقال اطلاعات به کامپیوتر یا شبکه از این پورت استفاده می‌شود. در هنگام استفاده از HDMI به رزولوشن خروجی و قدرت انتقال کابل آن باید توجه کرد.

 

دستگاه NVR

 

تفاوت NVR و DVR

NVR عملکردی مشابه با دستگاه DVR دارد. این دو دستگاه ضبط تصاویر، اطلاعات و داده‌های ضبط شده توسط دوربین‌ها را در هارد خود ذخیره کرده و از طریق اتصال به مانیتور آن‌ها را نمایش می‌دهند. مهم‌ترین تفاوت NVR با DVR اتصال هر کدام به نوعی از دوربین‌های مداربسته است. دستگاه NVR قابلیت پشتیبانی از دوربین‌های تحت شبکه را دارد و دستگاه DVR از دوربین‌های آنالوگ پشتیبانی می‌کند.

 

بهترین دستگاه ضبط NVR

انتخاب یک دستگاه ضبط تصاویر مناسب، به تعداد دوربین‌ها و ویژگی‌های گفته شده در قسمت‌های قبل بستگی دارد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت انواع دوربین مداربسته یا بهترین DVRها با ما در واردید سیستم تماس بگیرید.

banafshe
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *