5 راه حل برای برطرف کردن مشکلات تصویر دوربین مداربسته

مشکلات تصویر دوربین مداربسته

مشکلات تصویر دوربین مداربسته بسیار متنوع هستند. بروز کوچک‌ترین اختلال در اجزای سیستم مستقیما بر روی تصاویر خروجی اثر می‌گذارد. مثلا تصور تار شده یا دچار قطع و وصلی مکرر می‌شود.

 

مهم ترین مشکلات تصویر دوربین مداربسته

همه این موارد مشکلات کوچکی هستند که اگر بلافاصله بعد از مشاهده رفع شود اختلال جدی در سیستم ایجاد نمی‌کنند. در نتیجه اگر سیستم نظارتی شما دچار این مشکلات شد بلافاصله با کمک یک نصاب دوربین مداربسته به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان می‌توانید این اختلالات را رفع کنید

 

تار شدن تصویر دوربین مداربسته

چرا تصاویر دوربین مداربسته تار می‌شود؟ اگر به یکباره تصاویر دوربین مداربسته شما کیفیت خود را از دست داده‌ یا اصطلاحا تار شده‌اند به دلیل یکی از این مشکلات است :

 

*  گرد وغبار به داخل دوربین نفوذ کرده:
بدنه‌ی دوربین‌هایی که فاقد استانداردهای مقاومتی هستند نمی‌توانند مانع نفوذ ذرات گردوخاک به داخل دوربین شوند. انباشته شدن غبار بر روی سنسور دوربین مداربسته باعث کثیف شدن آن و در نتیجه تار شدن تصاویر ذخیره شده خواهد شد. بهترین راه‌حل برای جلوگیری از چنین اتفاقی نصب دوربین‌های با بدنه ضدآب و ضد گردو غبار مثل دوربین بولت فلزی است.

برای رفع این مشکل، شما باید لنز را از بدنه جدا کنید و به خوبی آن را با الکل تمیز کنید. تکرار این کار هر چند ماه یک بار باعث جلوگیری بروز این مشکل می‌شود. درهنگام خرید سیستم‌های نظارتی به قابلیت‌های آن از جمله داشتن استانداردهای مقاومتی دوربین مداربسته توجه کنید.

 

* ولتاژ دوربین کاهش پیدا کرده:
ولتاژ مناسب برای دوربین مداربسته 9 ولت است. هنگامی که جریان برق با ولتاژ کمتر از این وارد سیستم شود توان دوربین کاهش یافته و  دچار افت کیفیت تصاویر می‌شود. تنها راه‌حل رفع افت ولتاژ دوربین مداربسته عوض کردن آداپتور (منبع تغذیه) است.

 

* لنز دوربین تنظیم نیست:
فوکوس نبودن لنز دوربین یکی از دلایل مهم برای تار شدن تصویر است. برای اینکه سنسور دوربین بهترین تصاویر را دریافت کند باید فاصله کانونی عدسی و لنز دقیق تنظیم شده باشد. تنظیم کردن لنز راه‌حل این مشکل است.

* سنسور دوربین افت کرده:
سنسورهای ارزان قیمتی که در بازار وجود دارند معمولا طول عمرشان کوتاه است. اگر دوربین را چک کرده‌اید ولی دلیل تاری تصویر  هیچ کدام از مشکلات گفته شده نبود در مرحله اخر سنسور آن را تعویض کنید.

 

علت تار شدن تصویر دوربین داربسته

 

سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین

سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته روی عملکرد آن نیز تاثیر منفی می‌گذارد زیرا به دلیل تاریکی تصاویر شما دیگر قادر به دیدن بعضی از جزئیات نخواهید بود.

 

* نور کافی به سنسور دوربین نمی‌رسد:
اگر نور کافی به سنسورهایی که وظیفه اندازه‌گیری نور ورودی و تنظیم دوربین روی حالت رنگی را دارند نرسد، دوربین مداربسته به صورت پیش فرض تصاویر را در حالت سیاه و سفید ذخیره می‌کند. برای رفع این مشکل باید نور محیط را افزایش دهید.

 

* تنظیمات دستگاه DVR  بهم ریخته است:
در دوربین‌های آنالوگ اگر تنظیمات از حالت AHD به حالت ضبط تصویر DVI تغییر کند تصاویر سیاه و سفید می‌شوند. در این صورت باید در قسمت تنظیمات……….. . در صورتی که دوربین از سیگنال‌های آنالوگ پشتیبانی کند باید تصاویر ورودی و خروجی باید با هم مطابقت داشته باشند در غیر این صورت تصاویر به صورت سیاه و سفید پخش خواهد شد.

 

علت سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته

 

نشان ندادن تصاویر دستگاه DVR یا NVR روی مانیتور

 

* هارد دوربین آمپرکشی می‌کند:

اگر هارد دوربین باعث کاهش جریان برق شود  و آداپتور نتواند دوربین را به خوبی تغذیه کند در نهایت دستگاه ذخیره تصاویر قدرت پخش تصویر بر روی مانیتور را نخواهد داشت یا به اصطلاح بوت نخواهد کرد. برای رفع این مشکل آداپتور، دستگاه ضبط تصویر و هارد دوربین مداربسته را چک کنید.

در مرحله دوم  کابل‌های VGA، HDMI و …  و همینطور مانیتور را چک کنید. زیرا در بعضی موارد ممکن است هیچکدام از قطعات دچار نقص نباشند و فقط مانیتور شما خراب باشد.

 

* دوربین نمی‌تواند هارددیسک را شناسایی کند:

در صورت بروز چنین اتفاقی دوربین نمی‌تواند به صورت پیوسته تصاویر را ذخیره کند این اتفاق معمولا به دلیل اینکه دستگاه ذخیره تصاویر نتوانسته  هارد را شناسایی کند رخ می‌دهد. در این زمان تنظیمات دستگاه را به دقت بررسی کنید زیرا ممکن است دوربین عملیات ضبط را متوفق کرده باشد یا به درستی برای حالت تشخیص حرکت Motion Detection یا توقف ضبط تنظیم نشده باشد.

بعد از چک کردن موارد گفته شده باید آداپتور و هارددیسک‌ را برسی کنید زیرا وجود اختلال در این دو نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. توجه داشته باشید که اگر دوربین نتواند تصویری را ضبط کند باعث ناامنی یا بروز مشکلاتی خواهد شد بنابراین رفع هر چه سریع اختلالات این چنینی بسیار ضروری است.

 

علت قرمز شدن تصویر دوربین مداربسته

 

قرمز شدن تصاویر روی مانیتور پخش

عوامل زیادی باعث قرمز شدن تصویر دوربین مداربسته می‌شود که موارد زیر از متداول‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها است:

  • وجود اتصالی در کابل تصویر. در این صورت تنها راه‌حل تعویض کابل‌ها است
  • خراب شدن کابل VGI  باعث تغییر رنگ تصاویر آن می‌شود
  • خراب شدن مانیتور یا بهم ریختن تنظیمات رنگ آن. برای برای بهبود عملکرد آن مانیتور را به تنظیمات کارخانه برگردانید
  • اگر برد دستگاه NVR یا DVR آسیب ببیند تصاویر قرمز رنگ می‌شوند. برای درست شدن تصاویر باید برد آن‌ها تعویض شود.
  • ایجاد اختلال در تنظیمات مربوط به رنگ تصاویر در دستگاه ضبط تصویر. این مشکل با برگرداندن به تنظیمات کارخانه حل می‌شود.
  • میدان‌های مغناطیسی مثل آهنربا  منجر به ایجاد نویز روی مانیتور شده و این اختلال را به وجود می‌آورد. دستگاه‌های الکتریکی یا میدان‌های  قوی مغناطیسی را از مانیتور تصویر دور کنید.
  • اگر فیلتر ICR یا حسگر CCD در دوربین مداربسته خراب شود رنگ تصویر آن تغییر می‌کند و هاله‌ای از رنگ‌های طیف قرمز و نارنجی بر روی آن‌پدیدار می‌شود.

علت پرش تصویر دوربین ماربسته

 

پرش یا لرزش تصاویر خروجی

زمانی که تصاویر دوربین دچار لرزش، پرش یا سوسو زدن می‌شود باید در ابتدا مانیتور تصویر را چک کنید تا از  سالم بودن آن مطمئن شوید . بعد از آن تمام اتصالات و تجهیزات جانبی آن را به دقت چک کنید. بروز چنین مشکلی می‌توان دلایل زیادی داشته باشد از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

* دوربین به درستی نصب نشده است:
اگر در روزهای ابتدایی نصب دوربین دچار این مشکل شده‌اید بدون شک سیستم شما با روش‌های اصولی نصب نشده و یا تجهیزات آن دچار مشکل شده است. لازم به ذکر است نصب دوربین مداربسته باید با توجه به شرایط محیطی صورت گیرد به طور مثال در هنگام نصب باید به جهت تابش خورشید دقت کنید.

 

* مسیریابی کابل‌ها و دیگر اتصالات اشتباه است:
اگر دوربین مداربسته شما جز سیستم‌های آنالوگ است یا به دلیل بزرگ بودن فضا از سیم‌کشی طولانی استفاده کرده‌اید باید دوبار تمام کابل‌ها، سوکت‌ها و اتصالات را چک کنید تا مطمئن شوید به درستی بسته شده‌اند و مسیر یابی آن‌ها صحیح است.

 

* آداپتور توان تولید برق مورد نیاز را ندارد:
چنانچه تصاویر دوربین در هنگام شب یا تاریکی هوا پرش دارد به احتمال زیاد مشکل از منبع تغذیه دستگاه است. در صورتی که منبع تغذیه قادر به نعمین برق مورد نیاز لامپ‌های LED نباشد این لامپ‌ها نمی‌توانند به خوبی کار کنند و اصطلاحا سوسو می‌زنند. با اضافه کردن LED  یا تعویض آداپتور می‌توان این مشکل را حل کرد.

 

* لامپ‌های LED دچار مشکل شده‌اند:
خراب شدن لامپ‌های LED  از مهم‌ترین دلایل پرش تصویر است. نور این لامپ‌ها با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست در نتیجه شما نمی‌توانید صرفا با دیدن این لامپ‌ها متوجه این موضوع شوید. تنها علائم این مشکل سوسو زدن تصویر مانیتور است.

 

* درجه بندی دوربین درست تنظیم نشده است:
دوربین‌ها و دستگاه‌های جانبی آن همگی باید روی عملکرد 50hz یا 60 تنظیم شوند. اغلب دستگاه‌ها به صورت پیش‌فرض بر روی این حالت تنظیم شده‌اند اما برخی دیگر مثل آداپتور و سوئیچ POE نیاز به تنظیم دستی دارند.

banafshe
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *