بهترین رزولوشن دوربین مداربسته برای من کدام است ؟

رزولوشن دوربین مداربسته یا همان کیفیت تصویر دوربین مهم‌ترین ویژگی یک سیستم نظارتی است. دوربین‌های مداربسته IP رزولوشنی بالایی نسبت به دوربین‌های آنالوگ دارند به همین دلیل گران‌قیمت‌تر هستند. بنابراین استفاده از آن‌ها برای مصارف غیرحساس مثل ساختمان مسکونی مقرون به صرفه نیست.

 

منظور از رزولوشن دوربین مداربسته چیست؟

رزولوشن یا کیفیت تصویر یک روش برای تعیین اندازه تصویر دوربین مداربسته است. برای اندازه‌گیری رزولوشن ابعاد آن را به صورت عمودی و افقی در واحد پیکسل اندازه‌گیری می‌کنند. هر چه ابعاد تصویر بزرگتر باشد رزولوشن آن بیشتر است و به تبع آن هرچه اندازه تصویر کوچکتر، رزولوشن پایین‌تر (یا کمتر).

رزولوشن تصویر دوربین مداربسته فقط مربوط به خود دوربین نمی‌شود و به دستگاه ضبط تصویر نیز بستگی دارد. به بیان ساده‌تر اگر رزولوشن دوربین 4 مگاپیکسل باشد دستگاه ضبط نیز باید توانایی پشتیبانی 4 مگاپیکسل را داشته باشد تا تصاویر خروجی دچار افت کیفیت نشوند. در نتیجه در هنگام خرید دوربین مداربسته توجه کنید که دستگاه ضبط مورد نظر شما قادر به پردازش تصاویر با کیفیت واقعی باشد.

 

رزولوشن در دوربین مداربسته

 

رزولوشن تصاویر در دوربین‌های IP و آنالوگ

IP و آنالوگ دوربین مداربسته نیستند در حقیقت دو نوع کیفیت تصویر در دوربین‌های مداربسته‌اند که اصطلاحا با این نام شناخته می‌شوند. سیستم‌های آنالوگ اولین نسل از دوربین‌های مداربسته هستند که کیفیت تصویر و عملکرد نسبتا پایینی دارند. سیستم‌های IP سری جدید‌تر بوده و کیفیت تصویر و قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌تری دارند. شاخص اندازه‌گیری رزولوشن در دوربین‌های IP  پیکسل و در دوبین‌های آنالوگ، TV LINE است.

* پیکسل کوچک‌ترین جز در ساختار یک تصویر را نشان می‌دهد. یعنی زمانی که ما از واحد پیکسل برای نشان دادن وضوح یک تصویر استفاده می‌کنیم در واقع منظورمان تعداد کوچک‌ترین اجزا آن تصویر (همان مربع‌های کوچکی که تصویر را می‌سازند) است.

* TV LINE یا شاخص تفکیک‌پذیری در دوربین‌های آنالوگ به معنی خطوط رزولوشن افقی است. از کنار هم قرار گرفتن این خطوط افقی رزولوشن تصویر مشخص می‌شود. هرچه عدد تی وی لاین یک دوربین بیشتر باشد کیفیت تصویر در آن سیستم بالاتر خواهد بود.

مقدار رزولوشن تصویر در TV LINE را طبق فرمول: خطوط افقی ∗ خطوط عمودی محاسبه می‌کنند. طبق این فرمول در دوربین‌های آنالوگ بالاترین رزولوشن مقدار 720*576 است که به آن رزولوشن D1 گفته می‌شود. در نتیجه بالاترین کیفیت تصویر در دوربین‌های آنالوگ و دستگاه ضبط DVR  برابر D1 است.

 

کیفیت تصویر دوربین مداربسته

 

مناسب ترین کیفیت تصویر برای دوربین من کدام است ؟

بدیهی ایست هر چه رزولوشن دوربین مداربسته بهتر باشد کیفیت تصویر و قابلیت‌های آن نیز بیشتر است. همه افرادی که از دوربین  مداربسته استفاده می‌کنند بدون شک خواستار بهترین کیفیت هستند. اما در نظر داشته باید که هرچه کیفیت تصویر یک سیستم بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر است. بنابراین ابتدا باید نیاز خود را بشناسید سپس اقدام به خرید کنید.

اگر برای خرید دوربین مداربسته نیاز به مشورت با متخصصین این حوزه دارید می‌توانید با کارشناسان ما در فروشگاه تجهیزات امنیتی ورادید تماس بگیرد. و یا می‌توانید برای اطلاع از قیمت انواع دوربین‌ها مثلا قیمت دوربین بولت 2 مگاپیکسل به صفحه دوربین مداربسته مراجعه کنید.

 

انواع رزولوشن دوربین مداربسته

 

انواع کیفیت تصویر (رزولوشن) دوربین مداربسته

کیفیت تصویر 1 مگاپیکسل: کیفیت تصویر 720 * 1280 (تعداد پیکسل‌های عمودی * پیکسل‌های افقی)  را اصطلاحا 720p یا High Defenition (کیفیت بالا) می‌نامند و برابر است با 1 مگاپیکسل. رزولوشن 1 مگاپیکسل، پایین‌ترین کیفیت تصویر برای دوربین‌های تحت شبکه است.

* کیفیت تصویر 2 مگاپیکسل: کیفیت تصویر 1920 * 1080 را 1080P  یا FULL HD نامگذاری کرده‌اند. این رزولوشن معادل 2 مگاپیکسل بوده و برای استفاده در مناطق غیرحساس و نیمه حساس مناسب است.

* کیفیت تصویر 3 مگاپیکسل: این مقدار برابر است با 2048*1536 پیکسل. دوربینی با این کیفیت قادر است ریزترین جزئیات را در تصاویر مشخص کند به طوری که این جزئیات در بیشترین مقدار زوم (بزرگنمایی) به راحتی قابل مشاهده و تشخیص باشند.

* کیفیت تصویر 5 مگاپیکسل: این رزولوشن حاصلضرب عدد 2536*1920 پیکسل است. بهترین کیفیت‌تصویر که می‌توان در دوربین‌های مداربسته به خصوص سیستم‌هایی که برای مناطق حساس و نیمه حساس استفاده می‌شوند متعلق به این دوربین‌ها است.

در این دوربین‌ها هر چه کیفیت تصویر افزایش پیدا کند سیستم به زمان بیشتری برای تجزیه تحلیل داده‌ها احتیاج دارد به همین دلیل برای کم کردن زمان پردازش، تعداد فریم‌ها را کاهش می‌دهد.

* کیفیت تصویر 8 مگاپیکسل (4K): کیفیت تصویر 3840*2160 پیکسل را رزولوشن 4K می‌نامند. این دوربین‌ها جدیدترین نسل از سیستم‌های نظارتی هستند و برای کاربری‌های حساس مثل مناطق نظامی کاربرد دارند. مهم‌ترین نکته در این سیستم‌ها این است که برای اینکه تصاویر خروجی کیفیت 8 مگاپیکسل واقعی داشته باشند نیاز است دستگاه NVR نیز رزولوشن 8 مگاپیکسلی داشته باشد.

 

5 عامل موثر در کیفیت تصویر دوربین مداربسته

عوامل زیر از جمله مهم‌ترین مواردی است که تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت تصویر و همینطور تعیین قیمت انواع دوربین مداربسته دارد:

  1. هر چه فریم‌ریت دوربین (تعداد فریم‌هایی که در یک ثانیه ثبت می‌کند) بیشتر باشد کیفیت تصویر آن بهتر است.
  2. هرچه مگاپیکسل ( تعداد اجزا تشکیل دهنده تصویر) دوربین بیشتر باشد آن دوربین جزئیات را بهتر نمایش می‌دهد.
  3. دوربینی که سنسور تصویر آن بزرگتر باشد نور بیشتری دریافت کرده در نتیجه تصاویر باکیفیت‌تری ارائه می‌کند.
  4.  اگر شدت نور محیطی که دوربین در آن نصب شده به مقدار کافی باشد دوربین دچار افت کیفیت تصویر نمی‌شود.
  5. اگر فیلتر‌های لنز دوربین به خوبی طیف نور را تشخیص داده و به خوبی تفکیک کنند کیفیت تصاویر خروجی افزایش پیدا می‌کند.

 

 

banafshe
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *