فیلم دوربین مداربسته چند روز باقی می‌ماند و مدت زمان نگهداری آن چقدر است ؟

بسیار مهم است که بدانید دوربین مداربسته شما چند روز ضبط می‌کند. به این ترتیب پیش از پاک شدن فیلم‌های مهم می‌توانید آن‌ها را از حافظه استخراج کنید. همچنین  اطمینان از ضبط تصاویر در بازه‌ی خاصی از زمان (مثلا یک هفته) خاطر شما را آسوده می‌کند که در این یک هفته، هیچ چیز از چشم دوربین مداربسته شما مخفی نمانده است. دستگاه‌های DVR و NVR ذخیره اطلاعات را بر عهده دارند. با توجه به مدل و تعداد کانال و … هر دستگاه می‌تواند تا تعداد مشخصی هارددیسک را پشتیبانی کند. همچنین، در ظرفیت ذخیره هارد دیسک‌های قابل پشتیبانی نیز، محدودیت‌ وجود دارد. برای مثال، یک دستگاه می‌تواند دو هارد دیسک، هر کدام نهایتا با ظرفیت ۴ گیگابایت را پشتیبانی کند؛ اما این عدد برای یک دستگاه دیگر می‌تواند متفاوت باشد. هنگام خرید سیستم دوربین مداربسته باید مدت زمان نگهداری مورد نظرتان را با فروشنده در میان بگذارید و دستگاه مناسب را انتخاب نمایید.
علاوه بر آنچه در مورد دستگاه‌های ضبط کننده گفته شد؛ گروهی دیگر از دوربین‌ها بدون دستگاه کار می‌کنند. فضای ذخیره این قبیل دوربین‌ها کارت حافظه‌ای‌ است که روی خود دوربین نصب می‌شود. دوربین‌های مختلف، کارت‌های حافظه با ظرفیت‌های مختلف نگهداری تصاویر (از یک هفته تا دو ماه) را پشتیبانی می‌کنند. در ادامه به طور کامل عوامل موثر بر مدت زمان ضبط فیلم دوربین مداربسته شرح داده شده است.

 

مدت زمان ضبط دوربین مداربسته چقدر است؟

باتوجه به نیاز شما و محل استفاده از سیستم مداربسته، مدت زمان ذخیره تصویر سیستم مداربسته شما می‌تواند از چند روز تا حدود 3 ماه قابل تغییر باشد. عوامل متعددی در حجم نهایی تصاویری که ذخیره می‌شوند تاثیر دارد و در پی آن مشخص می‌شود هارد شما چند روز قابلیت نگهداری این تصاویر را دارد. این موارد در ادامه بررسی شده است:

 

1) تعداد و حجم هاردهای نصب شده روی دستگاه ضبط کننده

هارد مورد استفاده در سیستم دوربین مداربسته هارد داخلی (اینترنال) است که از ظرفیت حدود 320 گیگابایت تا 12 ترابایت موجود است. هر دستگاه ضبط کننده برای پشتیبانی از هارددیسک دو محدودیت دارد:

1) تعداد هارد دیسک

2) ظرفیت هر هارد دیسک

این محدودیت‌ها در هر برند و هر مدل از دستگاه های NVR و DVR تفاوت دارد.

هر دوربین چقدر فضای ذخیره اشغال می‌کند؟

2) تعداد دوربین‌های مداربسته
طبیعتا تعداد بیشتر از دوربین مداربسته، ظرفیت بیشتری از هارد را اشغال می‌کند.

3) کیفیت  تصویر دوربین‌ها
کیفیت تصاویر مختلفی نظیر HD، FULL HD،K4 وجود دارد که به ترتیب بیشترین کیفیت را دارند و حجم بیشتری اشغال می‌کنند. از سوی دیگر رزولوشن‌های مختلف (2 مگاپیکسل، 5 مگاپیکسل، …) نیز فضای بیشتری از هارد دیسک را اشغال می‌کنند.

4) حالت ضبط دستگاه (فرمت فشرده سازی DVR و NVR)

تصاویر قبل از ذخیره‌سازی توسط دستگاه ضبط کننده فشرده‌سازی می‌شوند تا فضای کمتری از هارد دیسک اشغال شود. این عمل در فرمت‌های مختلف (H264، H264+، H265 و H265+) انجام می‌شود و هریک به ترتیب کمترین حجم را اشغال می‌کنند. فرایند فشرده‌سازی بدون کاهش کیفیت انجام می‌شود.

5) تعداد فریم‌های ضبط

هر تصویر متحرک از تعدادی تصویر ثابت تشکیل شده است که با سرعت، پشت هم نمایش داده می‌شوند (نظیر آنچه در کودکی در حاشیه‌ی دفترها نقاشی می‌کردیم.) فریم ریت تعداد این تصاویر در یک ثانیه است. هرچه این عدد بالاتر باشد کیفیت تصویر بیشتر است و این موضوع باعث اشغال حجم بیشتری از حافظه می‌شود. دستگاه‌های ضبط کننده قابلیت تنظیم فریم ریت را دارند. بر اساس مکانی که دوربین را استفاده می‌کنید و حساسیت محیط می‌توانید تنظیمات دلخواه را انجام دهید.

چطور مدت زمان ذخیره دوربین مداربسته را حساب کنیم؟

شما می‌توانید از نرم افزارهایی که به این منظور ساخته شده‌اند استفاده کنید اما همچنین از طریق فرمول زیر نیز قادر به محاسبه دستی ظرفیت ذخیره سازی سیستم مدار بسته‌تان خواهید بود:

نحوه محاسبه ظرفیت هارد دوربین مداربستهدر نتیجه برای شرایط فوق، نزدیک ترین عدد ظرفیت هارد برای اینکه شما 30 روز و یا بیشتر بتوانید تصاویر را ذخیره نمایید 8 گیگابایت است.

 

چگونه ظرفیت (زمان) نگهداری فیلم دوربین مداربسته را افزایش دهیم؟

هر راهکاری که به کم حجم کردن ویدیوها کمک کند، در واقع مدت ذخیره‌سازی را افزایش می‌دهد:

  • بک آپ (Back up) گرفتن

هر، چند مدت یکبار پیش از پرشدن ظرفیت هارد دیسک، تصاویر ذخیره شده حائز اهمیت را به کامپیوتر و یا هارد اکسترنال (خارجی) منتقل کنید و از هارد دوربین مداربسته خارج کنید. به این ترتیب فضای بیشتری جهت ذخیره در اختیار خواهید داشت.

  • مناسب سازی کیفیت تصویر و فریم ریت ضبط تصاویر

همه مکان‌هایی که در آن‌ها دوربین نصب کرده‌ایم نیاز به استفاده حداکثری از کیفیت دوربین‌ها ندارند. بر اساس مکانی که می‌خواهید نظارت کنید و حساسیت موقعیت مورد نظر، می‌توانید رزولوشن دوربین‌ها را تنظیم کنید. به این ترتیب حجم تصاویر ذخیره شده کاهش خواهد یافت و ظرفیت هارد بیشتر می‌شود.

همچنین در مکان‌هایی که نیاز زیادی به سیال بودن تصویر ندارند می‌توان فریم ریت دوربین را کاهش داد.

  • متوقف کردن ضبط صداهای غیر ضروری

در بعضی محیط‌ها نظیر پارکینگ و یا پشت‌بام و …. که کمتر احتیاج به ضبط صدا وجود دارد می‌توان آن را قطع کرد.

  • فعال کردن حالت تشخیص حرکت (motion detection)

با فعال کردن این گزینه، ضبط تنها در زمان‌هایی اتفاق می‌افتد که حرکتی در مقابل دوربین رخ دهد. این ویژگی باعث کاهش ضبط تصاویر بیهوده و بی‌حرکت می‌شود و علاوه بر صرفه‌جویی در حافظه سرعت بازبینی بیشتری نیز خواهید داشت.

ذخیره تصویر (حافظه دوربین مداربسته) چقدر است؟

دوربین مداربسته حافظه دار چیست؟

دوربین های مداربسته بیبی کم یا مراقبت از کودک و اکثر مدل‌های دوربین بیسیم از نوع حافظه دار هستند. در این دوربین‌ها یک شیار جهت جایگذاری کارت حافظه وجود دارد. دوربین‌های مختلف، ظرفیت‌های متفاوتی از کارت حافظه (رم) را پشتیبانی می‌کنند. دوربین مداربسته حافظه دار، نیازی به دستگاه ذخیره کننده تصاویر ندارد. تجهیزات جانبی در این سیستم‌ها حذف شده است و به همین دلیل نصب آن‌ها ساده‌تر است اما در کنار این مزیت، ممکن است دوربین به سرقت برده شود و تصاویر ذخیره شده از بین برود.

تصاویر ضبط شده در یک سیستم مداربسته را تا چه مدت زمانی باید نگهداری کرد؟

باتوجه به اینکه در چه صنفی از دوربین مداربسته استفاده می‌کنید، مدت زمانی که باید تصاویر ذخیره شوند متفاوت خواهد بود. برای برخی از اصناف، اداره نظارت بر اماکن عمومی آیین‌نامه‌های مشخصی در استفاده از دوربین مداربسته ارائه کرده است. به عنوان مثال، ایستگاه‌های پمپ بنزین باید برای حداقل 2 ماه از تصاویر نگهداری کنند اما در استفاده‌های شخصی نظیر ساختمان‌های مسکونی، انتخاب مدت زمان نگهداری تصویر بر عهده ساکنین است.

fatima
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *